Over ons

Toen Scouting Berkel-Enschot in 1979 opgericht werd, hadden de oprichters alleen maar kunnen hopen dat het zoveel jaar later uitgegroeid zou zijn tot de bloeiende organisatie die het nu is. Met ruim 80 leden en ongeveer 20 man leiding is Scouting Berkel-Enschot een organisatie waar iedere week zowel de jeugdleden als de verschillende stafteams met veel plezier verzamelen.

Scouting Berkel-Enschot is onderdeel van Scouting Nederland. Scouting is opgericht door Lord Baden Powell. Hij had het idee om jongeren zelfstandig te maken, zichzelf te laten redden in de wereld. Verschillende van zijn ideeën zijn nog steeds bewaard gebleven:

• Ontplooiing en ontwikkeling van het individu
  • Groeiende zelfstandigheid
  • Wet en belofte (goed zorgen voor elkaar en je omgeving)
  • Veelzijdige activiteiten
  • Hulpbereidheid en hulpvaardigheid
  • Buitenleven
  • Internationale verbondenheid.

Kortom Scouting heeft niet alleen een recreatieve, maar ook een educatieve functie. Scouting wil een wezenlijke bijdrage leveren aan de ontplooiing van haar leden. Scouting Berkel-Enschot bestaat uit verschillende groepen, speltakken genoemd, verdeeld op basis van leeftijd.

De Bevers
Bij de Bevers zitten de jongste scoutingleden van vijf en zes jaar. Zij zijn te herkennen aan het T-shirt met Beverlogo of het rode hemd. Zoals elke speltak dragen zij ook de eigen scoutingdas, zodat zij te herkennen zijn als speltak van Scouting Berkel-Enschot.

Bevers houden vooral van spelen. Spelen in de natuur, sportief spelen, toneelspelen of gewoon samen spelen. Spelenderwijs ontdekken ze de wereld om zich heen. De leiding heeft hierin een actieve rol. De kinderen worden gestimuleerd om samen te spelen en leren zo spelenderwijs samen te werken.

De Welpen
Na de Bevers stromen de kinderen door naar de Welpen. Hier zitten de kinderen van 7 tot 10 jaar. Bij de Welpen zitten zowel jongens als meisjes. Zij zijn te herkennen aan het groene T-shirt of groene blouse, met uiteraard ook weer de das.

Wat vaker dan de Bevers gaan de Welpen naar buiten, bijvoorbeeld naar de bossen of duinen om daar een spel te spelen. De leiding probeert elke week weer een leuk programma voor de kinderen samen te stellen.

De Scouts
Bij de Scouts zitten de kinderen van 10 tot 14 jaar, te herkennen aan hun beige blouse. De Scouts bestaan net als de Welpen uit zowel jongens als meisjes.

De Scouts worden opgedeeld in patrouilles onder leiding van een patrouilleleider (een al ervaren scout). Zij worden wat meer los gelaten en leren bijvoorbeeld zelfstandig een tocht te lopen op basis van één van de vele beschikbare tochttechnieken of op een eigen gepionierde keuken een maaltijd te koken.

De Explorers
De Explorers zijn jongeren van 14 tot 18 jaar, te herkennen aan hun rode blouse. Ook hier gaat het weer om een gemengde groep, bestaande uit jongens en meisjes. De Explorers worden ook vaak RSA genoemd (Rowans Sherpa’s Afdeling).

De Explorers maken iedere week zelf een programma en bereiden ook zelf hun weekenden en kampen voor. Het zomerkamp is vaak in het buitenland. Voor de jongeren is het een hele ervaring om zelf een kamp in het buitenland te organiseren. Mochten zij ergens problemen mee ondervinden, kunnen ze natuurlijk altijd voor hulp bij het stafteam terecht.

De Stam
De RamTamStam is de 18+ groep van Scouting Berkel-Enschot. Veel van de leiding zit bij de stam, maar ook anderen die geen leiding geven maar toch betrokken willen zijn bij Scouting Berkel-Enschot.

De stam komt éénmaal in de maand samen. Elke maand wordt geprobeerd een originele activiteit neer te zetten, zoals bijvoorbeeld een tocht door het dorp of een potje laserschieten. Ook is er altijd de gelegenheid om onder het genot van een drankje weer gezellig bij te kletsen.

Buiten deze speltakken wordt Scouting Berkel-Enschot ondersteund door het Bestuur en zorgt het BOT (Berkel Ondersteuning Team) dat de blokhut in topconditie blijft. Het BET (Berkel Entertainment Team) ondersteunt de groep met de organisatie van activiteiten.