Overvliegen: van Esta’s naar Welpen

Deze week was de eerste draaidag van scouting na de zomervakantie. We begonnen de dag wat eerder om te kunnen overvliegen.

Samen met de scouts hebben we levend stratego gespeeld om een overvliegticket te verdienen. Iedereen kon die verdienen om over te vliegen (Esta –> Scouts, Esta –> Welpen, Scouts –> Welpen of een vrij overvliegticket om een keer te mogen overvliegen, maar wel bij dezelfde speltak te blijven). Helaas begon het tijdens het spel te regenen, dus zijn we snel naar binnen gegaan om een beker ranja te drinken.

Daarna was het weer droog en konden we overvliegen. Vanaf een tafelblad mocht iedereen zich achterover in de armen van leiding, esta’s/welpen, scouts en ouders laten vallen die je opvingen en lieten vliegen naar het eind van het menselijke vangnet. Soms leek het heel erg eng, maar je werd altijd goed opgevangen.

Na het overvliegen zijn we meteen begonnen met het programma. Nu wel geen Esta’s meer zijn en nu Welpen heten, moeten we ook kennis gaan maken met het land waar de Welpen gaan spelen, de jungle van Mowgli en Shanti! Door alle plaatjes van de dieren uit de jungle te zoeken hebben we hun namen leren kennen en de eigenschappen die ze hebben. Welk dier is er betrouwbaar en behulpzaam? Hoe heet de vleermuis? Weten jullie het nog?

Hierna hebben we een rollenspel gedaan. Iedereen heeft een briefje gepakt en daarop stond de naam en de eigenschap van een van de dieren die we hadden leren kennen. Daarna moest je de rol van dat dier aannemen, dus bijvoorbeeld lopen, of bewegen zoals dat dier. En je kon ook aanwijzingen geven over de eigenschappen van dat dier door bijvoorbeeld snel, behulpzaam of luidruchtig te zijn. Vonden jullie dat leuk om te doen? Wij wel hoor!

Nu was het tijd om te kijken of jullie goed opgelet hadden, we gingen ren-je-rot spelen. Het bleek dat jullie heel erg goed hadden opgelet. Bijna alle antwoorden hadden jullie goed! Super!!!

Volgende week gaan we alle plaatsen in de jungle leren kennen. Waar is de raadsrots en wat doe je daar allemaal? Dat leren we volgende week. We draaien dan op de normale tijden, van 14.00 – 17.30 uur.

Tot volgende week!