Herfstweekend

Vrijdag 19 november 2010
Om 19.30 uur verzamelden we ons bij De Blokhut met onze fiets en bagage. Na de opening was het nog even gauw plassen, afscheid nemen van de ouders en op de fiets op weg naar onze eerste overnachtingsplek. Het was wel een stukje fietsen omdat we via het Bels Lijntje (fietspad van Tilburg naar Turnhout) richting Alphen moesten. Voorbij Riel zijn we afgeslagen en richting ’t Zand gereden, dit is het terrein waar de RSW wordt gehouden in april. De straat richting ’t Zand, de Oosterwijkse straat genoemd, daar was de locatie waar we moesten zijn. Het was een oude stal dat verbouwd was tot keuken, wc+douches en eetzaal/slaapzaal. Ook wel ’t Zwaluwnest genoemd.

Na onze spullen van de fiets te hebben gehaald en binnen te hebben gezet en ook wat vrije tijd, zodat de PL’s (Gijs van den Dries, Sjoerd en Job) hun programma konden klaarzetten, was het dus tijd voor het avondprogramma wat de PL’s hadden voorbereid. We gingen een popquiz spelen. Dit ging van muziekfragmenten raden, vragen over muziek tot het zingen en dansen op een muzieknummer.

Het was erg leuk en het programma liep daarom ook wel een beetje uit zodat we dus pas rond 24.00 uur onze matjes/luchtbedden en slaapzakken konden uitleggen, plassen, wassen en tanden poetsen en daarna naar bed gingen. Ook toen pas kwam Vincent aan die dacht dat we dus al sliepen.

Zaterdag 20 november 2010
Om 8.00 uur was het opstaan, wassen, alle spullen weer inpakken en op de fiets en daarna ontbijten. Na het ontbijt was het corvee, dus tafel afruimen, afwassen, afdrogen, vegen en het gebouw netjes achter laten omdat we weer op weg moesten naar een andere locatie. Met een route was het de bedoeling om op de fiets zo weer bij de 2e overnachtingsplek te komen. Onderweg bleek dat de route niet zo duidelijk was en reden we allemaal verkeerd en om. Toch kwamen we uiteindelijk in Gilze aan en hebben we daar in een park onze lunch gehad. Vanaf het park was het niet meer zo ver en kwamen we eindelijk aan op de 2e locatie, een bos tussen Van der Valk Hotel Gilze-Rijen en de Luchtmachtbasis waar een blokhut stond. Na aankomst was het de bedoeling dat we een tent gingen opzetten en waar we ’s avonds in gingen slapen.

Toen de tenten stonden gingen we een spel beginnen en dit heette het gekleurde sokkenspel, het was de bedoeling dat we een staflid gingen zoeken die, aan de linkervoet, een sok had met dezelfde kleur als het kaartje wat we kregen. Als we dit staflid gevonden hadden, moesten we hem/haar aantikken en dan kregen we een handtekening op dit gekleurde kaartje. Dit kaartje werd ingeleverd bij de post en kregen dan weer een nieuw kaartje met een andere kleur. De groep die binnen een van te voren afgesproken tijd de meeste kaartjes had ingeleverd, had gewonnen. Er liep echter ook een staflid rond die om zijn/haar linker voet een zwarte sok had zitten. Dit staflid mocht ons aftikken. We moesten dan onze gekleurde kaartje inleveren en bij de post weer een nieuw kaartje gaan halen.

Na dit spel gingen we het radio-actieve-vatenspel spelen, dit is een renspel waarbij je zo snel mogelijk je radio-actieve vaten bij andere teams moet dumpen, om zelf van je radio-actieve afval af te zijn. Ieder groepje kreeg 5 radioactieve ‘vaten’ van een bepaalde kleur. Op het prikbord bij de post in de kampvuurcirkel stond aangegeven welk groepje waar stond en met voor ieder vat een punaise in de betreffende kleur. Ieder groepje legde bij de start van het spel de vaten in de eigen kring (cirkel van touw). Het doel van het spel was om al de vaten in de kring kwijt te raken, door ze te ‘dumpen’ bij andere ploegen. Het prikbord gaf voor iedereen een overzicht van de situatie. Het dumpen gebeurde in tweetallen. Eén droeg het vat, de ander moest vechten. Bij aankomst bij een vijandige kring mocht de ‘vechter’ door de verdediger worden aangevallen. Er werd gevochten om een woldraadje om de bovenarm. Verloor de aanvaller, dan moest deze terug naar de eigen kring met het vat, om een nieuw woldraadje te halen. Verloor de verdediger, dan mocht het vat zonder verdere tegenwerking worden gedumpt in de betreffende kring.

Een groepje slaagde erin om alle vaten bij de andere kringen te dumpen zonder er een gedumpt te krijgen. Het spel was voorbij en het werd wat frisjes dus tijd om een kampvuur te gaan bouwen. Dat betekende wel veel hout sprokkelen, zagen en hakken. Ook werd er begonnen aan het eten dus er moesten groente worden gesneden. Het vuur brandde ondertussen al lekker, de soep was klaar en hebben we bij het kampvuur opgegeten. Ondertussen werd de macaroni bereid en hebben we lekker bij het kampvuur gezeten, nog wat hout gesprokkeld, gehakt en gezaagd. De macaroni was klaar en deze ook gezellig rond het kampvuur opgegeten. Daarna het toetje en zoals altijd was het dan weer tijd voor corvee, dus weer omwassen, het was nu wel erg veel.

Tijdens het corvee waren Nicole en Vincent bezig om het avondprogramma voor te bereiden. Alleen na een poosje kwam Nicole overstuur binnen en gilde dat Vincent was ontvoerd door vreemde figuren in het bos. Daarop is iedereen naar buiten gegaan, een warme trui en/of jas aangedaan en op weg om Vincent te zoeken. Er hingen overal breeklichtjes in het bos die ons de weg wezen en toen kwamen we ergens in het bos aan en zagen allerlei knipperende lichtjes. In het midden van deze lichtjes stond Vincent en riep dat ze hem moesten bevrijden door alle lichtjes te doven maar we moesten wel oppassen voor de vreemde figuren die met lichtstralen je konden tegenhouden. Dus er moest zo stil en sluw mogelijk geprobeerd worden om de lichtjes te doven. Na een tijd is het toch gelukt alle lichtjes te doven en was Vincent weer vrij.

Natuurlijk was dit maar een soort spel, de vreemde figuren waren enkele ouders van de Scouts en de lichtjes waren die je normaal op de fiets draagt en was Vincent niet echt ontvoerd. Het was wel een erg leuk programma, daarna hebben we nog met de ouders rond het kampvuur gezeten, de ouders koffie gedronken, wij thee. Van de vader van Gijs van den Dries kregen we allemaal een snoepzak.

Nadat de ouders weg waren hebben we nog wat rond het kampvuur gezeten, lekker gekletst, wat fris gedronken en chips gegeten. Rond 23.00 uur was het dan tijd om naar bed te gaan, voor sommigen wel erg spannend omdat het de eerste keer was in een tent buiten in het bos.

Zondag 21 november 2010
Om 8.00 uur werden we gewekt en was het de bedoeling om te wassen, tanden te poetsen, alle spullen in te pakken en dan de tent af te breken. Pas toen alle tenten waren ingepakt en alles op de fiets zat, zijn we gaan ontbijten. We kregen frikandellen bij het ontbijt, ook moesten we een lunchpakketje maken want na het ontbijt gingen we al op de fiets richting Tilburg en zouden we ergens anders iets gaan doen. In Tilburg aangekomen reden we richting het Stappegoor en kwamen we aan bij het T-Kwadraat en gingen daar wandklimmen. Sommige zijn erg hoog geweest en ook nog op wat moeilijkere wanden.

Na het klimmen hebben ons lunchpakketje opgegeten en zijn we terug naar Berkel-Enschot gefietst. Daar aangekomen (wat later dan 14.00 uur) hebben we gesloten en mochten we naar huis.

Het was een leuk weekend, op naar het Winterweekend wat zeker net zo leuk of nog leuker gaat worden (we hoeven dan niet in een tent te slapen wat wel spannend was).

Een reactie plaatsen

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.