30 jaar Scouting Berkel-Enschot 3

plaatje-1 In augustus 1979 werd de Scouting Livingstonegroep in Berkel-Enschot opgericht. Nu, in 2009, vieren wij het 30-jarig bestaan van onze Scoutinggroep. Tegenwoordig heten we niet meer Scouting Livingstonegroep, nu heten we gewoon simpelweg ‘Scouting Berkel-Enschot’.

Hoe kunnen we deze 30 jaar het beste samenvatten?

Groei
Ten eerste kunnen we zeggen dat we in 30 jaar flink gegroeid zijn. Naast het toevoegen van steeds meer speltakken, wat begon met de Bevers en uiteindelijk leidde tot ook nog een ijsvogelgroep, kwamen er ook steeds meer leden. Scouting Berkel-Enschot begon met maar weinig leden en leiding en heeft er momenteel 76 leden en 25 leiding. Een echte groei dus. En wij hopen natuurlijk dat Scouting Berkel-Enschot nog verder mag groeien.

Verleden
Er zijn ook genoeg mensen die Scouting Berkel-Enschot binnen deze 30 jaar hebben zien veranderen. Een van die mensen is de huidige voorzitter van Scouting Berkel-Enschot, Peter van Gils. Wat is er volgens Peter allemaal veranderd in 30 jaar?

“Er waren eerst natuurlijk dingen anders… zoals:

• vroeger waren er geen Bevers en IJsvogels
  • Vroeger deden we nog mee aan de JOTA, waarbij we tot diep in de nacht luisterden op de korte golf.
  • Vroeger gingen we nog wel eens naar de kerk.
  • Vroeger waren de torens niet zo hoog.
  • Vroeger deden we nog mee aan carnavalsoptochten.
  • Vroeger hadden we nog een barret bij de Scouts.
  • Vroeger had de leiding andere namen zoals Averian, Bamba.
  • Vroeger hadden de kabouters en welpen (nu Esta’s) nog volkjes en nestjes, nu spelen de Esta’s zonder vaste groepjes.

plaatje-3
Er zijn ook een aantal dingen hetzelfde gebleven… zoals:

• Er is nog steeds enthousiaste leiding.
  • Er is nog steeds friet na het draaien.
  • Er zijn nog steeds patrouilles bij de Scouts.
  • Er word nog steeds ranja gedronken.

Er zijn ook een aantal dingen die we nu wel doe of hebben en vroeger niet… zoals:

• Moderne materialen, zoals GPSen,
  • Een zichtbaarder bestuur,
  • Mobiele telefoons,
  • Gemengde speltakken en
  • Hogere torens.”

plaatje-5

Nog meer mensen die al langere tijd bij Scouting Berkel-Enschot zitten, zijn de RSAstafleden. Zij vinden dat Scouting Berkel-Enschot erg gegroeid is, vooral in hun lange termijn planningen. Het vooruitkijken vanuit het bestuur en vooruitdenken over de toekomst is iets dat in de afgelopen 30 jaar veel veranderd is. Daarnaast vonden ze ook dat leidingteams beter op elkaar ingespeeld zijn en ook dat iedereen zuinig op onze materialen, beide zaken die voor een goede basis van groot belang zijn.

Vergelijking
Door de jaren heen is Scouting Berkel-Enschot natuurlijk veranderd. Maar zoals op deze foto’s te zien is, zijn er ook veel dingen die ook nu nog gedaan worden. Sommige activiteiten blijken gewoon tijdloos en echt Scouting, zoals op onderstaande foto’s te zien is.

plaatje-2
plaatje-4

Zoals te zien is, is Scouting Berkel-Enschot door de jaren heen flink gegroeid en veranderd. Hoog tijd dus om dat door te zetten en door te gaan naar het volgende lustrum.

Op naar de volgende 30 jaar!

3 gedachten over “30 jaar Scouting Berkel-Enschot