Algemeen – Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gratis

In deze tijden van bezuinigingen heeft minister Teeven een beslissing genomen waarmee wij, de vrijwilligersorganisaties in Nederland,  ontzettend blij mee zijn: de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) wordt gratis. Door de kosten te verlagen wordt de drempel voor het gebruik van dit controle middel weggenomen.

De VOG is de moderne variant van het bewijs van goed gedrag. Dit document maakt het voor (vrijwilligers)organisaties makkelijker om nieuwe leden en medewerkers te screenen zonder hun privacy te schaden. Als iemand in het verleden met justitie in aanraking is gekomen en dit betrekking had op gerelateerde activiteiten, dan wordt er geen VOG verstrekt. Afhankelijk van de ernst van het misdrijf wordt er vijf jaar of meer terug gekeken.

Wij, Scouting Berkel-Enschot, vragen aan nieuwe leiding altijd om een VOG. Dat deden wij al, ondanks de kosten (een VOG kostte tot nu toe 30 euro). Het niet kunnen overleggen van een VOG betekent voor ons, Scouting Berkel-Enschot, dat hij of zij in principe geen leiding kan worden bij onze vereniging. Wij weten dat een VOG geen 100% veiligheid garandeert. Maar alles wat de veiligheid van onze leden, leiding en vereniging verhoogt juichen wij toe.

Dus namens het bestuur van Scouting Berkel-Enschot: bedankt minister Teeven.