Afrika Challenge XP 2007

Scouting Nederland organiseert al sinds 1999 reizen naar Zuid-Afrika in het kader van het partnerschap met Zuid-Afrikaanse scouting-organisaties. Dit houdt in dat een groep van 25 scouts van 18-24 jaar naar Zuid-Afrika gaat om het land te ervaren en ervaringen uit te wisselen over scouting. Onze enige echte eigen Marielle gaat mee!

Mijn naam is Marielle van Loon en ik ben één van de deelnemers van deze reis. Ik woon in Berkel-Enschot en ben daar ook leidster van de Beverspeltak (5 t/tm 7 jaar) van de scouting. Ik zou u graag iets meer willen vertellen over onze reis en wat wij kunnen doen aan het aidsprobleem in Afrika. Het partnerschap met de Zuid-Afrikaanse scouting-organisaties is er opgericht om te leren van elkaars culturen en elkaar te ondersteunen op het gebied van ontwikkeling. Om dit te realiseren zijn er al verschillende uitwisselings-projecten geweest. Het reisprogramma zal onder andere bestaan uit contact met scoutinggroepen, verblijf bij gastgezinnen, stevige buitenactiviteiten en bezoek aan wildparken. Het indrukwekkendste tijdens de reis zal toch het hulpproject in Eshowe zijn, waar we een week lang keihard voor gaan werken.

Project kinderdorp Eshowe, Kwazulu-Natal
De provincie KwaZulu-Natal is de sterkst getroffen regio wat betreft aids. Hier zijn dan ook veel aidsweesjes te vinden, zoals dit meisje, 11 jaar oud, in een krotje bij Eshowe in Zuid-Afrika: haar ouders, ooms en tantes zijn overleden aan aids. Ze staat er als gezinshoofd alleen voor om voor haar kleine zusjes en broertjes dagelijks voor eten te zorgen en ook nog naar school te gaan, terwijl ze zelf ook aan aids lijdt. Ze kan geen kind zijn en haar toekomst is feitelijk kansloos. Eshowe telt honderden van deze aidsslachtoffers. In heel Zuid-Afrika is HIV/Aids de grootste bedreiging van de toekomst van het land.

Cunina
Samen met de Belgische hulporganisatie Cunina gaan wij ons voor deze kinderen hard maken. Cunina bouwt voor de aidsweesjes van Eshowe een kinderdorp, in de traditie van de Zulu’s. Dit volk leeft in gemeenschappen, in zogenoemde ‘kralen’. Dit is een kring van tien huisjes met een gemeenschappelijk huis voor sanitair en eten. Speciaal opgeleide verzorgers zijn hun nieuwe ‘ouders’.

De kinderen die samen met de 100 verzorgers in de kralen komen te wonen, krijgen naast een dak boven hun hoofd, onderwijs en goede voeding. Zo kunnen ze weer kind zijn en hebben ze weer een thuis en een toekomst!
De kosten voor de opvang worden opgebracht door de adoptie-ouders van Cunina, die voor € 30,- per maand een kind adopteren.

Het uiteindelijke doel is om 10 kralen te bouwen, die plaats bieden aan ruim 800 aidsweesjes en 100 verzorgers. De bouwkosten voor één huisje bedragen € 5.000,- en voor een complete kraal € 100.000,- Op dit moment voert Cunina in België een landelijke inzamelingsactie om de benodigde € 1 miljoen binnen te halen. Aan deze campagne werken enkele BB-ers (bekende Belgen) mee als ambassadeur.

Wat ga ik doen
Ik ga samen met 23 andere Nederlandse scouts een week helpen bij de bouw, maar voordat we gaan moet er nog veel gebeuren.
Als wij eind december, als U Kerst aan het vieren bent met uw familie, in Eshowe aankomen, zal de bouw zo ver zijn dat twee hele kralen bijna klaar zijn. Het schilderwerk moet dan nog gebeuren en de huisjes moeten woonklaar gemaakt worden. Dat is onze uitdaging! In een week tijd een kraal zover gereed maken dat de kinderen er als het ware direct in kunnen.
Bovendien willen we de bouw van één of twee huisjes mogelijk maken. Dat is voor ons de komende maanden de uitdaging.

Wat vraag ik van u?
U kunt mij helpen door geld te geven voor deze aidsweesjes. Door dit project te steunen kunnen wij de kinderen in Zuid-Afrika een kans op overleven schenken. Een thuis, een jeugd, een opleiding en een toekomst.

Als u geld wil schenken dan kan dit naar:
1309.59.642 t.n.v. S. de Jong eo Inzake Afrika Challenge XP 2007 te Voorschoten o.v.v. Sponsoring Project Eshowe B-E

Als u andere ideeën heeft om bij te kunnen dragen aan dit project dan hoor ik dit graag.

Voor meer informatie, kunt u via e-mail contact opnemen met
Marielle m.vanloon@scouting.nl
Website: http://acxp2007.scouting.nl